Joulumarkkinoilla ♥

10.12.2017




Viikko sitten olin jo neljännen kerran jouluisella reissulla Tallinnan joulumarkkinoilla. Matka oli entisen työpaikkani henkilökunnalle tarkoitettu ja itseasiassa olin sitä myös itse ollut järjestämässä, joten pääsin vielä mukaan, vaikken enää olekaan siellä töissä. Aamulla kotoa lähteissä sää ja maisema oli todella jouluinen. Puun oksat olivat painuneet lumen alla ja ulkona oli ihanan valkoista. Tallinnassa ei sitten ollut yhtään lunta, vaan maisema oli jo liiankin tutuksi tulleen harmaa. Emme antaneet sen kuitenkaan häiritä minun ja ystäväni joulufiilistelyä. Raatihuoneen torin joulukuusi oli jälleen kerran mykistävän kaunis eikä sitä voinut kuin ihailla. Joulutorin kojuja kierrellessä nautiskelimme kuumana höyryävästä glögistä. Ystäväni teki hyviä lahjahankintoja käsityömyyjien kojuilla ja minä toimin makutuomarina. Ihanaa, kiireetöntä kuljeskelua torilla ja vanhan kaupungin kujilla hyvän ystävän kanssa ei kyllä voita mikään. 


Olen jo aiempinakin vuosina pistänyt Tallinnassa käydessäni merkille, kuinka hyvin ja paljon tuolla on panostettu kaupungin jouluisen ilmeen luomiseen. Jokapuolella on paljon erilaisia jouluvaloja ja pieniä kuusia valoineen on pitkin kadun varsia ja jopa kiinnitettyinä valopylväisiin. Ihanaa, sanon minä ♥



Laivalla söimme mennessä maittavan ja runsaan aamiaisen ja sen turvin pärjäsimmekin pitkälle iltapäivän puolelle. Minun suosikkikahvilakseni Tallinnassa on muodosttunutt persoonallinen suklaakahvila eräällä vanhan kaupungin sisäpihalla. Mieheni on kahvilan aikanaan löytänyt työmatkalla aivan sattumalta ja vei sitten minutkin sinne ollessamme kerran yhdessä Tallinnassa. Kahvilassa ei saa valokuvata eikä sen hämyisissä sisätiloissa kyllä kuvat onnistuisikaan. Tänne kahvilaan siis halusin viedä myös ystäväni juomaan hyvää teetä (itse otin laten) ja syömään ihanaa talon kakkua. Voin taata, että sen kakkupalan syötyään kyllä päivän sokeriannos tuli täytettyä eikä edes laivalla tehnyt kotimatkalla juuri mieli shoppailla saatika syödä enää mitään makeaa. Täytyy kyllä sanoa, että laivan taxfree myymälän hinnatkaan eivät kyllä houkutelleet entiseen tapaansa enää shoppailemaan joulusuklaita kotiinviemisiksi. 

Mutta minun ja ystäväni joulureissu oli kaikenkaikkiaan oikein mukava, vaikkakin raskas. Päivälle kertyi pituutta, kun olimme ns. päivämatkalla. Lähdimme reissuun aikaaisin aamulla ja kotiin kömmin vähän yli pulen yön. Nämä joulumarkkinat taitavat jäädäkin minulle tämän joulun ainoiksi, koska opiskelu ja työt siinä ohella tulevat viemään melkein kaiken aikani. Nytkin alan nimittäin valmistautumaan töihin lähtöön. Oletko sinä käynyt jo joulumarkkinoilla tai oletko menossa? Vai menetkö kenties tutustumaan Loviisan ihaniin joulukoteihin? 

Joulumarkkinoilla ♥

4.12.2016

Siitä olikin melkolailla tasan vuosi, kun olin käynyt viimeksi missään reissussa. Eilen nimittäin kello soi viideltä ja ennen seitsemää bussi noukki minut ja tytön tien laidasta kyytiin ja matka kohti Tallinnan Joulumarkkinoita oli alkanut. Edessä oli piiitkä päivä, koska takaisin tulisimme vielä täpärästi saman päivän aikana, mutta se ei meitä haitannut. Ensimmäisen kerran lähdimme nimittäin tytön kanssa ihan kahdestaan reissuun ja tyttö vieläpä ihan ensikertaa ylipäätään Tallinnaan. Itse järjestin itselleni vielä pienen jännitysnäytelmän ennen lähtöä, kun maanantai aamuna huomasin passini menneen vanhaksi, joten eikun kiireellä hankkimaan uutta passia. Onneksi edellinenkin passini oli jo ns. bio-passi eli sormenjäljet ja nimikirjoitusnäyte oli poliisilla jo sähköisenä. Torstain ja perjantain välisenä yönä sitten vähän valvoin, kun mietin, että tuleeko passi ja pääsenkö mitenkään töistä autottomana hakemaan passia vallesmannilta toiselta puolen kaupunkia. No, kaikki järjestyi ja 81e köyhempänä olin uuden passin omistaja!!



















Saavuimme heti puolen päivän jälkeen tuuliseen ja tuiskuiseen Tallinnaan. Ilma oli siis kylmä (pohjoistuuli) ja lunta tuli ihan vaakana. Itselleni matkan kohokohta oli Raatihuoneentorilla olevat joulumarkkinat. Siellä kojujen ja koristeiden suhteen oltiin panostettu niinkuin oikeastaan koko Tallinnassa. Paljon jouluvaloja, kauniilla kukkakoristeilla koristeltu esiintymislava ja tietenkin aivan uskomattoman upea joulukuusi ♥  Jo pelkästään tuolla oleminen, kojujen kiertely ja kuuma glögi styroksmukissa sai ihanan joulufiiliksen valtaamaan minut. Edes päällä oleva flunssa ei pystynyt latistamaan tunnelmaani. Koska ilma oli todella raaka, käsityöläisten pipokauppa kävi kuumana. Ihanat tupsupipot lämpimällä fleacevuorella varustettuina vaihtoivat vilkkaasti omistajaa. Mekin ostettiin pipot molemmille ja tytölle vielä ihanat tumput ♥







Muutama muukin oli päättänyt lähteä juuri tänä viikonloppuna käymään tuolla joulumarkkinoilla. Torilla vilisi ihmisiä tungokseen asti eikä vain meitä perusturisteja, vaan myös ihan paikalliset ihmiset olivat tulleet katselemaan esiintymislavan esityksiä ja fiilistelemään joulua. Muuallakin väkeä riitti. Olisin kovasti halunnut viedä tyttäreni suklaakakku kahveille Vene kuudessa sijaitsevaan suosikkikahvilaani, Pierren Suklaakahvilaan, mutta ei auttanut kuin kääntyä ovella ympäri ja lähteä etsimään uutta paikkaa. Kahvila oli nimittäin ääriään myöden täynnä. Harmitti kyllä, koska tuo suklaakahvila on niin uniikkipaikka, jollaista ei pysty kokemaan missään muualla. Kahvipaikka löytyi sitten Tallinnan vanhimmasta kahvilasta, Maiasmokasta, tosin aikamoisen jonottamisen jälkeen. Kahviloissa käyminen ja hyvä ruoka ovat myös aina reissuilla minulle tärkeä asia ja näitä elämyksiä halusin antaa myös eilen tytölleni ♥

Vaikka päivä oli pitkä, ilma Tallinnassa oli raaka ja jalat (tai oikeastaan koko kroppa) huusivat iltasella hoosiannaa voin sanoa, että reissu oli onnistunut ja olen niiiin iloinen ja onnellinen, että pääsin tekemään sen yhdessä tyttäreni kanssa ♥ Matkassa oli mukana myös hyvä ystäväni sekä entisiä että nykyisiä työkavereitani. Kiitos heillekin kaikille seurasta! Ensi vuonna sitten taas uudestaan.

Tallinnan Joulumarkkinoilla ♥

12.12.2015


Kaksi viikkoa sitten kävimme miehen kanssa Tallinnassa joulumarkkinoilla. Matka oli työpaikkani henkilökuntakerhon järjestämä ja meille siis varsin edullinen. Saksalaistyyppiset joulumarkkinat pidetään joka vuosi Vanhassa kaupungissa Raatihuoneen torilla. Itse kävin markkinoilla nyt toista kertaa ja jos vain suinkin mahdollista, lähden sinne myös ensi vuonna. Monet tekevät Tallinnasta edullisia ostoksia, mutta me lähdimme liikkelle fiilis pohjalta nauttimaan ihanan jouluisesta  tunnelmasta. Vaikka maa oli sielläkin paljas eikä lumesta ollut tietoakaan, joulun tuntu oli käsin kosketeltavaa. Kuten asiaan tietenkin kuuluu niin Tallinnan Raatihuoneentorille oli jälleen pystytetty jättimäinen joulukuusi. Legendan mukaan juuri tuolla paikalla sijaitsi maailman ensimmäinen joulukuusi vuonna 1441.





Joulutorin kauniisti koristelluissa kojuissa on myynnissä paljon erilaisia käsityötavaroita,vaatteita sekä muuta joululahjaksi kelpaavaa.Tori on avoinna viikon jokaisena päivänä kello 10-19 (joulun pyhinä klo. 12-15) ja kuumaa juomaa (hõõgveiniä) torilta saa aina kello 23 asti. Glögi lämmittikin mukavasti, kun oli hetken kierrellyt tuulisella torilla.



Lapsille torilta löytyi mm.karuselli ja juna. Raatihuoneentorille on tuotu myös eläimiä,  joita lapset ja muunkin ikäiset torilla vierailijat voivat ruokkia ja silitellä. Esiintymislavalla järjestetään erilaista ohjelmaa perjantaisin klo. 17-19 sekä lauantaisin ja sunnuntaisin klo. 12-14. Ohjelman sisältö painottuu tanssi- ja lauluesityksiin.Tallinnan joulutori on avoinna viimeistä päivää tammikuun 8. päivänä eli vielä ehtii hyvin näkemään ja kokemaan joulutorin tunnelman.

Ihanaa joulun odotusta ja huomista kolmatta adventtia kaikille!

CopyRight © | Theme Designed By Hello Manhattan