Hyvinvoinnin merkitys elämässä

16.3.2018

Olen tunnetusti ollut koko ikäni niinsanottu jojo laihduttaja. Monenlaiset dietit ja kaalisoppakuurit ovat tulleet vuosin varrella tutuiksi. Olen siis lähestulkoon aina kamppaillut ylipainon ja vääristyneen minäkuvan kanssa. Nuorempana liikunta oli luontevasti osa elämääni, koska pelasin pesäpalloa ja muutenkin tuli liikuttua enemmän jo pelkän koululiikunnan vuoksi kuin nykypäivänä. Ruuhkavuosina liikunta jäi kokonaan pois elämästä ja tilalle tuli ns. hyötyliikunta. Minä en voi sanoa, että raskaudet olisivat lihottaneet minua. Nämä nykyiset kilot ovat tulleet iän myötä, kun olen laittanut muiden edun omani edelle ja unohtanut hoitaa myös itseäni. 

Aikuisiällä olen useamman kerran yrittäny saada uudelleen liikunnan osaksi elämääni. Jonkin aikaa olen säntillisesti noudattanut saamiani ohjeita, mutta viimeistään parin kuukauden (usein jo aiemminkin) into ja voimat ovat loppuneet ja liikunta on jäänyt. Tuo orjallinen liikuntaohjelman noudattaminen onkin kenties ollut se syy, miksi näin on käynyt. Kävin tiistai-iltana Lahdessa Salon Luxissa hieroja-opiskelija tyttäreni ja hänen työharjoittelu ohjaajansa luona ja heidän kanssaan juttelimme juuri tästä. Moni noudattaa liian orjallisesti saamiaan liikuntaohjeita ja usein myös vasten omaa tahtoaan. Tälläinen tyyli ei toimi pitkään, koska ihminen ei vaan jaksa sitä, vaan väsyy ja into liikkumiseen loppuu, koska ei vaan enää yksinkertaisesti ole voimia harrastaa liikuntaa.




En tiedä onko iän tuomaa viisautta vai hoitajaopintojen ansiota, mutta viime aikoina oma hyvinvointi on alkanut kiinnostaa minua entistä enemmän. Hyvänolon tunne ja hyvä terveys ovat nousseet arvoasteikossani todella korkealle. Tämän hyvänolon tunteen kautta olen pikku hiljaa alkanut jälleen liikkua. Onhan se totta, että paremmalla peruskunnolla tulen ilmanmuuta jaksamaan paremmin tulevassa ammatissani. Lasten lennettyä pesästä on ollut aikaa miettiä asioita ja keskittyä myös itseensä. Mutta muutokset eivät tapahdu hetkessä ja kuten tyttäreni ohjaaja sanoi, elämäntapamuutosprosessille on annettava aikaa. Tämä on malttamattomalle luonteelleni vaikeaa, mutta tällä kertaa olen yrittänyt malttaa. En ole lähtenyt rynnimään kuntosalille kolmea neljää kertaa viikossa enkä ole jättänyt ruokavaliostani kertaheitolla pois kaikkea kiellettyä ja epäterveellistä. Olen päättänyt edetä pienin askelin, koska nyt tiedän, että se on ainut tapa päästä voittajana maaliin.


Esikoistyttäreni on siis opiskellut viime syksystä lähtien Pajulahden Urheiluopistolla urheiluhierojaksi. Opintoja on vielä muutama kuukausi jäljellä, mutta jo nyt hän hieroo asiakkaita opiskelijahinnoilla Lahdessa Rautatienkatu 16:ssa Salon Luxin tiloissa. En ole aiemmin ymmärtänyt, kuinka tärkeä merkitys hieronnalla on ihmiselle ja miten suuria muutoksia sillä voidaan tehdä ihmisen hyvinvointiin. Tiistai-illan liikkuvuustestien ja lihastasapainokartoituksen avulla omalla kohdallani selvisi, että minun alaselän kipuiluni mitä ilmeisemmin johtuvatkin vain jumittuneista, kireistä ja hierontaa kaipaavista lihaksista. Lääkkeenä tähän vaivaan on liikuntaa ja hierontaa. Jos asut Lahdessa tai sen lähiympäristössä ja lihaksesi kaipaavat hierontaa, tekstissä olevasta linkistä pääset varaamaan oman aikasi tyttäreni hierottavaksi. Täytyy käydä itsekin tsekkamassa vapaat ajat ja varata itsellekin taas aika. Salon Luxin tiloissa toimii myös kampaaja/ekokampaaja sekä kauneushoitola. Muista palveluista voit lukea lisää täältä.

Käytkö sinä säännöllisesti hierojalla? Onko liikunta osa sinun elämääsi? Mitä hyvinvointi sinulle merkitsee?

10 kommenttia:

  1. Hyvä Krisse <3 Itsestä huolehtiminen on niin tärkeää. <3 Myönnän talvella menee aina huonolle tolalle ja muumioidun, syön suklaata ja hiilareita ja mikään ei huvita. Huomaan, että auringon tulo saa taas halun itsestä huolehtimisesta heräämään.

    Ihanaa viikkistä <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Tiia ♥ Äitinä varmasti tiedät, kuinka helposti sitä laittaa muiden edun oman edelle ja silloin helposti itsestä huolehtiminen jää taka-alalle. Ainakin minulle on käynyt niin.

      Poista
  2. Hienoja ajatuksia ♥ Minäkin olen ollut jojoilija ja koittanut viime vuosia tehdä elämäntaparemonttia. Liikunta jäi pitkäksi aikaa kipuilevan selän takia mutta nyt taas päässyt vähän nauttimaan siitäkin. Hierojalla käyn liian harvoin. Ihanaa viikonloppua ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Maiccu ♥ Minulla liikunta jäi viimeksi pois pari vuotta sitten, kun sairastuin kilpirauhasen vajaatoimintaan. Väsymys oli niin kova, etten jaksanut työpäivän jälkeen kuin nukkua. Onneksi tilanne on nyt helpottanut.

      Poista
  3. Moi Krise, voitit messuliput :) Laita mulle osoite vaikka blogin kommenttilootaan (en julkaise), niin saan liput postiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Sanna ♥ Kommentti ja yhteystiedot laitettu :)

      Poista
  4. Kuulostaa tosi hyvältä ja toimivalta tuo pienin askelin eteneminen! Jo ongelman tiedostaminen on muutoksen alku! ♥ Sellainen armollisuus itseä kohtaan ja hyvään oloon keskittyminen on uusi trendi, eli liikut aivan aallon harjalla ystäväiseni! :)

    Aurinkoista alkavaa viikkoa sinulle! Harmi kun asutaan niin kaukana toisistamme, saisit muuten säännöllisen lenkkikaverin minusta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Marika ♥ Aiemmin olen aina tehnyt muutoksia liian paljon yhdellä kertaa ja se ei ole ollut hyvä juttu. Nyt toisella tyylillä eteenpäin. No niinpä, olisipa tosi kiva lenkkeillä yhdessä! Kun on kaveri, jonka kanssa lenkkeilisi, tulisi varmasti aina myös lähdettyä lenkille.

      Poista
  5. Hyvä kun olet edennyt pienin askelein. Usein sitä on itselleen aika ankara ja asettaa liian korvia tavoitteita. Tsemppiä Krisse ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Marjo ♥ Minä ainakin olen aiemmin ollut aivan liian ankara itselleni ja halunnut muutosta liin nopeastti. Kun niitä ei ole tullu, innostus on loppunut siihen.

      Poista

Kommenttilaatikkoni on avoin kaikille kommenteille. Kiitos, että lähetit rakentavan kommentin!

Vastaan Sinulle mahdollisimman pian!

CopyRight © | Theme Designed By Hello Manhattan