Naistenviikon päätöskahvit ja hyvä juustokakkuresepti

27.7.2017



Naistenviikko on päättynyt ja Jaakko on heittänyt kylmän kivensä Suomen järviin. Moni on ollut sitä mieltä, että kesä ei ole vielä edes alkanut ainakaan säiden puoleen. Minä olen päättänyt, etten kommentoi tätä asiaa, koska ei se sää surkuttelemalla miksikään muutu. Sen voin kesästä kyllä todeta, että nopeasti se on mennyt. Monesti naistenviikon päätteeksi olen leiponut mansikkakakun ja kutsunut ne kaikista rakkaimmat läheiset sitä kanssani syömään. Niin tein tänäkin vuonna. Mansikkakakun lisäksi tein vielä yhden juustokakun, jonka ohjeen haluan jakaa tämän postauksen lopuksi teille kaikille. Tästä kakusta on nimittäin tullut mun ihan ykkössuosikki ♥

Olin ilmoittanut muutamille ystäville ja sukulaisilleni, että kahvipannu on puolesta päivästä eteenpäin kuumana ja tulla voi sitten, kun siltä tuntuu ja miten parhaiten itselle sopii. Kutsuttujen rajaaminen pieneksi porukaksi oli muuten melko haasteellista, koska minulla on paljon ystäviä, miehellä suuri suku ja rakastan vieraita. Homma toimi kuitenkin todella hyvin, sillä kutsumani ystävät tulivat kaikki melkein yhtäaikaa eli sain kahvitella heidän kanssaan ensin kesähuoneessa melko pian puolen päivän jälkeen ja sitten illan edellä toisen kattauksen sisällä omien sukulaisteni kanssa. Oli ihanaa saada myös oma äiti pitkästä aikaa meille kylään. Kiitos sisaruksilleni, jotka hoitivat äidin kyyditsemisen ♥



Minulla oli maanantaina myös nimipäivät. Normaalisti emme vietä perheessämme nimipäiviä, mutta nämä minun nimipäiväni osuvat niin hyvin tähän mansikka-aikaan, että tästä mansikkakakun yhdessä syömisestä on tullut vähän kuin perinne. Ihan liian harvoin tulee muutenkin treffattua ja kutsuttua lähisukulaisia kylään, joten ihanaa oli kahvitella ja kakutella heidän kanssaan. Mitään lahjoja enkä muistamisia en odottanut, mutta sisareni sai minulle kyllä sellaiset sydämen tykkytykset aikaan, että en hetkeen meinannut niistä selvitä. Olimme juuri hetkeä ennen sukulaisten tuloa puhuneet ystävieni kanssa muutamista Riviera Maisonin lempparituotteista ja tässä keskustelussa ykköseksi nousi RM:n irtopohjavuoka. Tuo niin ihana posliinialustalla ja kivoilla teksteillä varustettu vuoka ♥ Tämä kyseinen ihanuus sitten paljastui sieltä siskoni minulle tuomasta paketista. Voi tätä ilon ja onnen päivää ♥ En olisi ikipäivänä raaskinut ostaa sitä itselleni ja nyt se kuitenkin oli minulla. Olin kuulema joskus kirjoittanut siitä blogiini ja siskoni oli sieltä napannut idean tähän lahjaan. 


Mutta nyt siihen juustokakkuun, joka on vienyt minun sydämeni ihan täysin. Tein tätä punaherukka-valkosuklaajuustokakkua ensimmäisen kerran blogitreffeille. Kakun koostumus, maku, värit ja ulkonäkö olivat ihan täydelliset, joten uusi juustokakkusuosikki oli löytynyt eikä vain minun vaan myös vieraideni mielestä. Kakku on helppo tehdä ja onnistuu tehdä myös gluteenittomana, kun käyttää pohjaan gluteenittomia digestivekeksejä, kuten minä tein. Alkuperäinen ohje tähän kakkuun on Mymmelin kyökissä-blogista.


Punaherukka-valkosuklaajuustokakku

Pohja:
200g digestivekeksejä
100g voita

Vuoraa noin 20 cm:n irtopohjavuuan pohja leivinpaperilla. Voitele reunat. Murskaa keksit ja sekoita joukkoon voisula. Painele seos kevyesti irtopohjavuuan pohjalle. Laita jääkaappiin odottamaan.

Valkosuklaatäyte:
3 liivatelehteä
½ tlk (125 g) maitorahkaa
200g maustamatonta tuorejuustoa
1 dl sokeria
2 rkl kiehuvaa vettä
200 g valkosuklaata
2 dl kuohu- tai vispikermaa

Laita liivatelehdet likoamaan kylmään veteen. Sekoita yhteen rahka, tuorejuusto ja sokeri. Sulata suklaa varovasti mikrossa, anna jäähtyä hetken. Vatkaa kerma vaahdoksi. Purista liivatteista ylimääräinen vesi ja liuoita ne kuumaan vesitilkkaan. Sekoita ne vatkaten tuorejuusto seokseen, lisää sulatettu suklaa. Kääntele joukkoon kerma ja kaada täyte pohjan päälle. Laita jääkaappiin herukkatäytteen valmistuksen ajaksi.

Herukkatäyte:
300 g punaherukoita
1 dl sokeria
4 liivatelehteä
2 dl kuohukermaa
½ tlk (125 g ) maitorahkaa
200 g maustamatonta tuorejuustoa

Laita liivatteet likoamaan kylmään veteen. Kiehauta punaherukat ja sokeri kattilassa. Paseeraa herukat siivilän läpi. Sekoita pehmenneet liivatelehdet lämpimän marjasoseen joukkoon. Vaahdota kerma. Sekoita rahka ja tuorejuustoa marjaseokseen. Lisää lopuksi vaahdotettu kerma. Kaada seos valkosuklaakerroksen päälle ja anna hyytyä kylmässä mielellään seuraavaan päivään.


Onnekseni kakkua jäi vielä seuraavaksi aamuksi eli mikäpä olikaan aloitellessa päivää, kun sai kaataa kahvin ihan uuteen Suomen juhlavuoden teemamukiin ja lautasella oli pala ihan parasta kakkua. Täytyy kyllä sanoa, että tämä kakku vei minun mittarissani voiton jopa perinteiseltä mansikkakakulta. Kannattaa siis kokeilla ja mikä parasta tähän kakkuun saa upotettua pakastimesta kaikki kokonaiset punaiset viinimarjat, joille minun ainakin on ollut vaikea keksiä mitään käyttöä. Oliko sinulla nimipäivät naistenviikolla? Juhlitteko niitä tai oletteko leiponeet mansikkakakkua ihan vaan kesän kunniaksi? Onko pakastimeen tehty jo tilaa uusille marjoille? Pakastatko mansikoita vai aiotko mennä mustikkaan?

Mukavaa torstaita kaikille! Minä jatkan vielä lomailua muutaman viikon ja tänäänkin aion ottaa ihan lunkisti.

12 kommenttia:

  1. Kiitos tuosta ohjeesa, kakku on ihanaaaaaaaaaaaaaa <3
    Ja itse kuolaan enempi tuota kakkulautasta, joka on juustokakun alla ;)
    Nimmerit tämän perheen naisilla on syksylläja talvella ja naistenviikko tietää huonoa säätä, sen opin jo lapsena mummilta :) JOten meillä ei ko.viikko juhlisteta mitenkään, ainakaan sen vuoksi ;)
    Mansikoita ei varmaan tänävuonna hommata pakkaseen, koska edellisiäkin vielä on....pakastetut mansikat eivät ola minua koskaan oikein kiehtoneet, ja olen näköjään jakanut oppini myös jälkikasvulleni. No rahkoissa ja smootheissahan ne menee, mutta....jooo...katsotaan...
    Mutta Mustikoita..NAM! Heti kun saan Likan muuton hoidettua, niin suuntana mustikkametsä <3
    Ihanaa lähestyvää viikonloppua <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Satu ♥ Kakkulautanen on muistaakseni AmandaB:n. Ostin sen noin vuosi sitten prismasta. Itsekin tykkään siitä tosi paljon ♥
      Mä en myöskään tykkää pakastemansikoista. Tuoreena ovat parempia, vaikka jotenkin olen vähän huono syömään niitä edes niin. Viime talvi on ensimmäinen vuosi pitkiin aikoihin, kun meillä ei ollut yhtään mustikoita pakastimessa. Tänä vuonna on pakko saada niitä :)

      Poista
  2. Voi mitä ihania kakkuja! Herukat ei oo ollenkaan mun suosikkeja, kun ovat vähän liian kirpeitä mun makuun, mutta voin vaan kuvitella, että tässä kakussa ne olis just pööfekt!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Sannis ♥ Pieni kirpeys tässä kakussa on tuossa herukkätäytteessä, mutta kuten arvelitkin, se on ihan hyvä tässä. Muuten olen melkein sitten keittänyt herukat mehuiksi.

      Poista
  3. Juustokakku on todella kaunis ja sopii makuineen näin kesällä nautittavaksi (kyllä minä sitä talvellakin söisin). Ihanan kiiltävä pinta kakussa ja nuo marjat kruunaavat koko herkun.
    Aurinkoista torstaita!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Outi ♥ Minustakin nuo tuoreet marjat tuossa päällä kruunaava koko jutun. Ja kyllä, tätä teen varmasti myös talvella. Koristeluahan voi muuttaa, jos siltä tuntuu tai ei halua laittaa ulkolaisia marjoja siihen päälle.

      Poista
  4. Ihanat on molemmat kakut!
    Kauniit kuvat!
    Kylläpäs sait ihanan lahjan!
    Tuota juustokakkua täytyy kokeilla.
    Kiitos ohjeesta! ❤️
    Mukavaa torstaita!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Sari ♥ Vuoka on kyllä nin kaunis ja miten kätevä, kun saa tehtyä kakun suoraan tarjoilualustalle. Kannattaa kokeilla tätä ohjetta.

      Poista
  5. Onnea vielä ja niinhän mekin vietimme tosiaan Kristan eli tyttären nimsupäivää maanantaina. Aivan ihana kakku ja uskon, että on sellainen hieman raikkaampi eli saattaisi mentä monta palaa kerralla. <3

    Ihanaa viikkoa Krisse <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Tiia ♥ Kakku on kyllä hyväää ja saattaisi sitä mennä parikin palaa peräkkäin :) Onnea näin jälkikäteen myös teidän tytölle ♥

      Poista
  6. Ihania kuvia ja niin herkullisen näköinen kakku♥ Varmasti hyvää!! Leppoisaa heinäkuun loppua:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ♥ Välillä omatkin kuvat onnistuvat, vaikka kyllä niitä aina saa ottaa monta otosta, että löytyy se yksi kuva, joka läpäisee seulan ja pääsee blogiin.

      Poista

Kommenttilaatikkoni on avoin kaikille kommenteille. Kiitos, että lähetit rakentavan kommentin!

Vastaan Sinulle mahdollisimman pian!

CopyRight © | Theme Designed By Hello Manhattan