Jäätävän ihana kokemus

27.2.2018





Tapasin eilen pitkästä aikaa erästä ystävääni. Yleensä treffaamme kahvitellen jomman kumman luona, mutta tällä kertaa teimme yhdessä jotakin aivan muuta. Tapasimme nimittäin uimahallin parkkiksella. Kun ajattelen tarkemmin, vesi on minulle aika tärkeä elementti. En ole hyvä uimari, mutta osaan kyllä uida ja olen myös joskus harrastanut vesijuoksua. Pidän tosi paljon vedessä olemisesta ja kesän kohokohta on ehdottomasti se, jos pääsen johonkin rantasaunalle uimaan ja saunomaan tai vain istumaan laiturille ja katselemaan järvelle.

Eilen  menimme siis ystäväni kanssa ensin uimahalliin. Alkurituaalien jälkeen löimme pipot päähän, sujautimme tossut jalkaan, nappasimme vesipullot mukaan ja lähdimme laskeutumaan jäisiä rappusia pitkin alas rantaan. Astuessani ovesta ulos, tuuli pölläytti hennon lumisuihkun päälleni ja ajattelin, että mihin ihmeeseen olin taas lupautunut. Ulkona oli -13 astetta pakkasta ja tuuli oli aika kovaa. Tuuli lisää pakkasen purevuutta, mutta suomalaisella sisulla lähdin laskeutumaan rappuja alas ystäväni perässä. Ensin menimme rantasaunan lauteille lämmittelemään yhdessä muutaman muun pipopään kanssa. Kunnon lämmittelyn jälkeen karu totuus oli edessäni todempana kuin koskaan. Olin siis lupautunut menemään avantoon. Koskaan aiemmin en ole avannossa käynyt, mutta olin kuullut puhuttavan siitä, kuinka ihana kokemus se on.

Tuntiessani jäätävän kylmän veden jaloissani, en voinut olla samaa mieltä. Hetken päästä totesin, että eihän se laskeutuminen veteen ollutkaan vielä mitään. Avannosta ylösnoustessa kylmyys iski täysillä päälle. Portaiden kaiteet olivat jäiset enkä tiennyt voinko ottaa niistä kiinni. Päästyäni kuitenkin raput ylös, tuntui kuin vesi olisi jäätynyt ohueksi jääkerrokseksi jalkojeni iholle. Jännä tunne. Tämän lisäksi säärissäni tuntui sanoinkuvaamattoman kova kipu. Tuota kipua kesti muutaman minuutin, jonka jälkeen olo alkoi parantumaan. Heti avannosta nousun jälkeen ei voi mennä suoraan kuumaan saunaan, vaan hetki pitää istua terassin penkillä tasaamassa lämpöä. Muutaman minuutin jälkeen kaikki kylmyys oli tosiaan poissa ja olo oli hyvä. Kaiken kaikkiaan kävimme viisi kertaa avannossa. Pikku hiljaa, kerta toisensa jälkeen kipu jaloissa hellitti, mutta vielä viimeiselläkin kerralla se iski valtavana nilkkoihini. Siinä penkillä istuessani ja mutistessani ihmisen hullutta kiusata itseään tällä tavoin, juttelin samalla yhden avantokonkarin kanssa. "Kyllä sinä totut tähän 10 vuoden päästä", hän sanoi. Kiva, miten lohduttavaa. Sitten kun olen eläkkeellä, voin kivutta käydä avannossa ja nauttia tästä.

Yhteenvetona tämän ensimmäisen kerran jälkeen voin sanoa, että avantouinti oli jäätävän ihana kokemus. Kaikesta kivusta ja kylmyydestä huolimatta minä tykkäsin ja aion mennä uudestaan vielä tänä talvena. Ensimmäisen avantokokemuksen jälkeen ymmärrän, miksi ihmiset jää tähän koukkuun.  Olo avantouinnin jälkeen oli ihanan raukea. Onneksi illalla ei enää tarvinut tehdä mitään pakollista, vaan pystyin vain nauttimaan olostani sohvan nurkassa viltin alla siemaillen kuuma teetä. Avantouinnin kerrotaan olevan hyväksi nivelille. Lisäksi se kiihdyttää aineenvaihduntaa (huomasin) ja verenkiertoa.

Löytyykö täältä muita avantouimareita? Onko sinulla kokemusta tästä jäätävästä ihanuudesta? Mitä pidit? Onko avantouinti sun juttu vai sanotko sille ehdottomasti ei?

22 kommenttia:

  1. Huh huh....olet sä aika sissi! Minua ei avantoon saisi kuin heittämällä sinne. Tiedän kaikki hyvät terveysvaikutukset ja sen parantavan voiman mutta itse olen sellainen vilukissa, että kesälläkin uin vain jos vesi on lämmintä. Hyvä ystäväni, joka on avantouimari vuosien ajalta yritti yksi kesä, että jatkaisin uimista pitkälle syksyyn ja siitä avantoon mutta minä lopetin. Nostan sinulle hattu Krisse ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Marjo ♥ Mä olen sitten taas aika lämminverinen ja palelen harvoin. Vaikka pidän uimisesta ja vedessä olemisesta, en minäkään ole käynyt uimassa kesällä moneen vuoteen. En oikein viihdy yleisillä uimarannoilla ja sitä omaa mökkiä ja rantaa meillä ei ole. Nyt ystävä houkutteli minut tuonne avantoon ja olen kyllä iloinen, että lähdin.

      Poista
  2. Minua ei kyllä saisi avantoon, hyvä että kesällä uimassa käyn. Kylmävesi ei ole minua varten. :) Vaikka tuo avannossa käyminen on kyllä hyväksi terveydelle. Hyvä sinä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Kaisa ♥ Se hetki, kun tunnet tuota jäätävää kipua jaloissa ja vesi tuntuu jäätyvän ihollesi, kestää kuitenkin vin niin pienen hetken siihen nähden, miten hyvä olo tuosta tulee, että mun kohdalla avanto pääsee jatkoon.

      Poista
  3. Minua ei kyllä saisi avantoon. Osaan kuvitella että sen jälkeen olo on taivaallinen, mutta ei sittenkään. Hienot kuvat kylmästä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Kristiina ♥ Noin minäkin ajattelin aiemmin, mutta ystävä sai houkuteltua kokeilemaan ja heti jäin koukkuun.

      Poista
  4. Voi että tämä oli mielenkiintoinen postaus. Olen jo monta vuotta halunnut kokeilla avantouintia, mutta jostain syystä se on jäänyt ajatuksen asteelle.

    Iloa viikkoon Krisse!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Taru ♥ Kiva, jos postakssta oli iloa ja hyötyä sinulle. Nyt vain simmarit kassiin ja eikun avantouimaan. Suosittelen kokeilemaan, jos asia on kerta ollut vireillä.

      Poista
  5. Hyrrr..joskus lapsena tullut viimeksi avannossa käytyä, olen sellainen vilukissa nykyään ettei minulta onnistuisi:) Hyvä sinä!! Mukavaa pakkaspäivää♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Päivikki ♥ Mä olen aika lämminverinen, vaikken kuvitellutkaan pitäväni kylmästä vedestä. Joskus kesälläkin, kun on tullut jätettyä menemättä uimaan kylmän veden vuoksi. Tämä on kai sitten eri juttu. Joku taika tässä on, että sinne veteen aina vaan meni uudestaan.

      Poista
  6. Mä oon käynyt kerran avannossa. Tosin kävin sillein sauna - avanto - sauna... En muista, että olisin muuta kuin nopeesti kirmannut takaisin saunaan vaan. Kokemus oli todellakin ihana, aivan uskomaton suorastaan. Siellä saunan löylyissä kun oli takaisin, oli todella voittajaolo!!

    En tiedä olisko minusta tuollaseen versioon, että pitäis kylmässä odotella... vaikka se varmastikin on oikeaoppinen versio avantoilusta. Kuulostaa vaan ihan kauhean jäätävältä!! =) Hyvä sinä!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Todellakin voittajafiilis tuosta tuli ja niin hyvä olo. Tuo suoraan saunasta veteen ja sieltä suoraan takaisin saunaan meno ei ole hyväksi sydämelle suuren lämpötilan vaihtelun vuoksi. Ei se kylmässä olo tunnu enää kylmältä, kun tulee pois avannosta. Ihmisen kroppa on ihmeellinen.

      Poista
  7. Olen käynyt muutaman kerran avannossa vuosia sitten, oli kyllä aika jännittävä kokemus!! Ensi tuntui kylmältä, mutta kun nousi avannosta kylmyys ei enää vaivannut.
    Nyt täällä meilläpäin ei ole ollutkaan avanto mahdollisuutta aikoihin.

    Rohkea olit! <3
    Mukavaa keskiviikkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Sari ♥ Näinhän se juuri menee. Ensin on kylmä, muttaa sitten tulee ihana lämmin olo.

      Poista
  8. Ootpa ollut rohkea! Avanto on yksi niistä paikoista, mihin mua ei saa millään :D
    Olen kyllä kuullut sen hyödyistä ja euforisesta olosta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Maiccu ♥ Avanto ei ole kaikkien juttu, mutta itselle se tuntui ihan hyvältä. Odoan jo koska pääsen taas uudestaan.

      Poista
  9. Hui kauhistus, mutta hyvä sä, reipas olet kuin mikä, ettet tuon kivun takia luovuttanut. Verenkierto varmasti lähtee käyntiin ja olo on raukea. Silti mietin, onko ihmistä kuitenkaan tarkoitettu kylmään veteen? Heh selittelen, ettei ole pakko ikinä mennä.

    Kivaa viikon jatkoa <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Tiia ♥ Kylmä hoitojahn käytetään yhtenä hoitomuotona esimerkiksi reumast kärsiville. Kai asiaa on sitten tutkittu, että se on hyväksi nivelille. Itselle se ainakin teki tosi hyvää. Myös aineenvaihdunta lähti kivasti käyntiin.

      Poista
  10. No vau! Kylläpäs olet rohkea! Minua ei kyllä tuonne saisi. Hui kauhistus! Kesälläkään en kyllä hevillä järveenkään mene(kuin ihan tosi tosi helteellä), vaikka uimisesta tykkäänkin. Uimahallin kylmäaltaan vettä olen nilkkoihin asti kokeillut joskus! Hrrrr. Varmasti kyllä ihana olo tuon pulahtamisen jälkeen.
    Mukavaa viikonloppua! ❤️

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Sari ♥ Olo oli avannon jälkeen tosi ihana ja suosittelen kyllä kaikkia kokeilemaan, joilla tähän vaan tarjoutuu mahdollisuus. Tuo lämpötilan vaiahtelu tässä tekee hommasta niin mahtavan.

      Poista
  11. Hurjaa! Minä en kyllä millään pystyisi menemään avantoon, kun en pysty edes kesäisinkään uimaan Suomen järvissä ja meressä! Varsinainen vilukissa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä minäkin mietin, että onko minusta avantoon menijäksi. Joskus täytyy kokeilla rajoja ja mennä mukavuusalueelta pois. Yllätin positiivisesti itseni ja tykkäsin.

      Poista

Kommenttilaatikkoni on avoin kaikille kommenteille. Kiitos, että lähetit rakentavan kommentin!

Vastaan Sinulle mahdollisimman pian!

CopyRight © | Theme Designed By Hello Manhattan