Reissussa miehen kanssa

24.9.2019

Sain kevättalvella mieheni veljeltä ja hänen vaimoltaan synttärilahjaksi hotellilahjakortin. Alkujaan oli tarkoitus käyttää se kesällä, mutta kesä meni emmekä työkiireiden vuoksi ehtineet sitä käyttää. Syksyn pimeiden iltojen piristykseksi päätimme käyttää lahjakortin ja lähdimme viime perjantaina pikku reissuun työpäiväni jälkeen. Pääsin töistä jo ennen puoltapäivää, joten pääsimme matkaan hyvissä ajoin.

Reissukohteenamme oli Helsinki. Olin jo kesällä Helsingissä siskoni luona, mutta siitäkin huolimattta lähdimme nyt sinne uudestaan. Helsinki on kuitenkin sopivan ajomatkan päässä meiltä ja siellä on aina paljon nähtävää ja koettavaa. Olin hiukan suunnitellut, että olisimme menneet perjantai-iltana kiertelemään Linnanmäen Iik-weekille, mutta se jäi sitten kuitenkin toteuttamatta. Olin nimittäin herännyt perjantaina neljältä aamulla töihin ja samoilla silmillä vedin koko päivän loppuun asti, joten iltakymmeneltä hotellin sänky tuntui aika mukavalta. Lisäksi kiusallinen (ilmeisesti) iskias vaiva rajoitti liikkumistani myöhemmin illalla enkä olisi voinut kuvitellakaan lähteväni enää kävelemään Lintsille.

Askelia kertyi kuitenkin iltapäivän ja illan aikana varmasti melkoisesti, koska kirjauduttuamme sisään hotelliin, veimme vain tavarat huoneeseen ja lähdimme liikkeelle. Aloitimme aivan hotellimme vieressä olevista Kansainvälisistä Suurmakkinoista. Hyvin ruokapainotteiset markkinat houkuttelivat meidätkin haukkaamaan välipalaksi bratwurstipatongit. Minun patongissani oli lisänä  pekonirouhetta ja cheddarkastiketta ja miehellä tulista salsakastiketta. Kierreltyämme markkina-alueen kertaalleen läpi lähdimme tutustumaan Helsingin uuteen keskustakirjasto Oodiin.

Oodi on Helsingin uusi keskustakirjasto ja kaupunkilaisten elävä kohtaamispaikka aivan kaupungin keskustassa. Oodi teki meihin suuren vaikutuksen ja pidimme siitä molemmat tosi paljon. Sen monipuoliset palvelut ja tilat ovat hienot ja tyylikkäät ja ne ovat kansalaisten käytössä seitsemänä päivänä viikossa aamuvarhaisesta iltamyöhään. Laajat aukioloajat ovat todella hieno asia. Tätä olen kaivannut omaankin kirjastoon, mutta ymmärrän, ettei se talousvaikeuksien kanssa kamppailevassa pikku kaupungissa ole mahdollista. Mutta Oodi oli hieno ja viihtyisä paikka, johon kannattaa käydä tutustumassa. Itse ajattelin joskus mennä sinne ihan vain viettämään aikaa Helsingissä ollessani ja vaikkapa neulomaan. Meitä viehätti myös suuresti tuo koko alue, missä Oodi sijaitsee. Yhdessä Kiasman, Musiikkitalon ja Finlandiatalon kanssa Keskustakirjasto Oodi luo viihtyisän oleskelualueen keskelle kaupunkia. Tiesitkö muuten, että Keskustakirjasto Oodi valittiin viime elokuussa maailman parhaaksi uudeksi yleiseksi kirjastoksi.

Toinen paikka, missä halusin tällä Helsingin reissullani käydä, oli Happy Waffle Hki Vuorikadulla. Olen suuri vohvelien ystävä ja somessa olen nähnyt toinen toistaan herkullisempien vohveliannosten kuvia, jotka ovat siis juurikin tuolta ostettuja. Niinpä otimme seuraavaksi suunnan Vuorikadulle. Happy Waffle Hkissä meidät otettiin iloisesti vastaan ja neuvottiin, kuinka toimimme tilausta tehdessämme. Hyvää palvelua siis alusta alkaen. Tarjolla oli valmiita annoksia tai sitten sai suunnitella itse oman annoksensa, kuten minä tein ja wuhuu, tulihan siitä aika ihana annos. Mieheni on kyllä ihan paras matkakumppani, koska hän aina huomioi myös minut todella hyvin, kuten nytkin. Hänhän ei itse ole mikään makean ystävä, mutta siitäkin huolimatta halusi lähteä tuonne seurakseni.

Ruoka on aina tärkeässä osassa meidän reissuilla ja niin nytkin. Lahjaani sisältyi myös ruokailu, joten niinpä me viiskymppiset juhlistimme illallisella elämää maistamalla ensimmäisen kerran kengurua. Kengurun file ei ollut mikään voimakkaan makuinen, mutta hyvää se oli. Annos olisi kuitenkin ehkä kaivannut hiukan lisää suolaa. Meistä oli todella mukavaa olla pitkästä aikaa yhdessä reissussa ja ennenkaikkea päästä hetkeksi pois kotinurkista ja siitä meidän oman arjen pyörteistä. Noin viisi vuotta sitten teimme miehen kanssa monesti tälläisiä kaupunkireissuja, mutta miehen työn vaihduttua ne ovat jääneet. Ehkä tämä pitäisi ottaa taas uudelleen tavaksi.

Yövyimme Helsingissä Scandic Simonkentässä. Hotelli on meille ennestään tuttu paikka ja olemme yöpyneet siellä monesti aiemminkin. Sen sijainti aivan Helsingin keskustassa antaa paikalle lisäpisteitä, koska liikkuminen sieltä on helppoa ja vaivatonta. Auton ajoimme hotellin parkkihalliin, josta pääsee hissillä kätevästi suoraan hotellin respaan. Parkkimaksun hoitaminen lähtiessä sujui kätevästi maksuautomaatilla parkkihalliin mennessä.

Meidän huoneessa oli ihana pari metriä leveä parisänky. Oih, tuollainen sänky on  niin ihana ja nuo muhkeat petivaatteet kruunaavat kokonaisuuden! Patjat olivat myös todella hyvät nukkua selälleni eikä aamulla selkä ollut yhtään kipeä nukkumisesta, kuten kotona meinaa usein olla. Viikonloppuisin hotellin aamupala on puoli yhteentoista asti, joten hitaat aamut ovat mahdollisia myös täällä.  Ensimmäinen kahvikupponen juotiin siis sängyssä, kun hotellihuoneesta löytyy vedenkeitin, murukahvia ja iskukuumennettua maitoa pienissä annospakkauksissa. Hotelliaamiainen onkin sitten aina yksi reissun kohokohdista eikä se tälläkään kertaa tuottanut pettymystä. Tein huomion, että kasvisruokailijat oli huomioitu todella hyvin Simonkentässä myös noiden lämpimien ruokien suhteen.

Lauantaina kävimme vielä kävelemässä kaupungilla ennen kotiin lähtöä. Kotimatkalla poikkesimme moikkaamassa miehen serkkua perheineen ja katsomassa heidän suloista tyttövauvaansa ja uutta kotia. Ihana loppuhuipennus hyvälle reissulle!

Teetkö sinä viikonloppureissuja miehen kanssa?

1. Teillä on ollut kiva reissu. Helsinki on kyllä ihana kaupunki - helsinkiläisellekin. Teen itse välillä "turistikierroksia" kun arkisin reitit kulkevat niin samaa rataa muutamilla ydinkeskustan kaduilla.

Pari vuotta siten australialainen tuttumme oli Helsingissä käymässä, teimme hänen kanssaan kierroksen, jossa käytiin ottamassa kuvia Pohjolan talon "irvinaamojen" kanssa, katsomassa Eino Leinon patsasta ja käteen hitsattua markkaa (Leino oli aina pummaamassa), Fazerilla ostamassa käsintehtyjä suklaita, Havis Amandan patsaalla kerrottiin senkin patsaan historiaa, Altaalla katsottiin uimareita, Uspenskin katedralilla arvuuteltiin kuinka palon kultaa on kulunut kaikkien kupoleiden kultaamiseen (400 g), Tuomiokirkossa sattui olemaan Cantores Minores virolaisen poikakuoron kanssa harjoitelemassa seuraavan päivän esitystä, he lauloivat Finlandian. Tämä oli vasta aamupäivä, samaa rataa jatkettiin Punavuoren ja Eiran läpi kulkiessa. Juuri kaksi kuukautta pitkin Eurooppaa viettänyt vieraamme oli aivan haltioissaan, Helsinki on hänen mielestään paras kaupunki Euroopassa. Itsekin olimme innoissamme päivästä, Helsinkiä näki jotenkin toisin silmin kun esitteli kaikkea vastaantulevaa, pysähteli pikku haukkapaloilla matkan varrella ja kertoili tarinoita Helsingin historiasta.

1. Helsingissä on monipuolinen tarjonta erilaisia viihdykkeitä; nähtävää ja koettavaa. Uskon, että on myös mukava kaupunki asua. Turisteille ja meille ulkopaikkakuntalaisille erinomainen reissu kohde.

2. Kiva kun vihdoin pääsitte reissuun. :)

Helsinki on upea kaupunki ja kuten Tuuli tuossa aiemmin kirjoittaa on sillä tarjota ihan hurjasti nähtävää sekä turistille että myös meille suomalaisille. Helsinki ei ole liian suuri ja se "eksotiikka" kaupungissa tulee juuri pienuuden lisäksi upeasta arkkitehtuurista, puistoista, Kauppatorista, empire keskustasta Senaatintorin ympärillä, ruokaelämyksistä, torielämästä, hipsterikortteleista jne.

Toisaalta Helsingin "kotikutoisuus" myös viehättää ja sellainen vaatimattomuus eli vaikka nähtävää on niin me olemme suomalaisin nöyriä eikä kaupunki ole liian räiskyvä tai lukemattomilla mainosvaloilla tai krääsällä kuorrutettu.

I love Helsinki <3 ja tervetuloa taas uudelleen!

1. Kiitos,Marjo ❤️ Oli kyllä niin kiva pitkästä aikaa päästä yhdessä miehen kanssa reissuun. Me ollaan noilla reissuilla aina hyvä tiimi.

Minäkin olen alkanut pitää Helsingistä entistä enemmän sen myötä, kun se on tullut minulle tutummaksi. Pidän Helsingin talojen ja rakennusten arkkitehtuurista. Se luo oman hyvän tunnelman koko kaupunkiin.

3. Ihana matka teillä takana ja tuollaiset piristävät aina. Mekin kävimme Helsingissä kolmen päivän vierailulla kesällä. Olen ihan hulluna hotellissa asumiseen ja voisinkin useammin yöpyä hotellissa. Ja miten kiva on päästä kokeilemaan eri ravintoloiden ruokatarjontaa.

1. Matka oli hyvä ja olisimme varmasti viihtyneet siellä pidempäänkin, mutta tällä kertaa näin. Minäkin tykkään yöpyä hotellissa. Se eroaa niin paljon kotioloista ja antaa reissuille oman vivahteensa. Ruoka on aina tärkeää ja hyvästä ruoasta nauttii.

4. Liian harvoin tulee tehtyä näitä hotellilomia, vaikka kivoja ovatkin. Helsingissä on paljon nähtävää vaikka useammallekin minilomalla!

1. Ihan liian harvoin olemme mekään viime vuosina näitä reissuja tehneet, mutta tämä reissu oli muistutus siitä, miten mukavia ja piristäviä ne ovat.

5. Ollaan oltu kaksin reissussa miehen kanssa viisi vuotta sitten...ehkä olisi taas aika mennä jonnekin!
    Ihana miniloma teillä on ollut Helsingissä. Tuo Oodi pitäisi itsekin käydä tsekkaamassa. Kivaa loppuviikkoa sinulle Kristiina <3

1. Kiitos,Outi ❤️ Ehkäpä teidänkin olisi jo aika tehdä joku reissu. Tällaiset pienetkin reissut piristävät kummasti ja auttavat jaksamaan paremmin arjessa. Oodi kannattaa käydä katsomassa. Tykkäsimme siitä tosi paljon.

6. Ihan liian harvoin nykyään, mutta onneksi lokakuussa on parikin aikuisten menoa yhdessä ♥
    Happy Waffle on meilläkin käymättä, voisikin teinit sinne viedä joku päivä.

Ihana viikonloppu teillä, tekee takuulla hyvää ♥

1. Reissu teki hyvää meille ja parisuhteelle. Kiva, että teillä tiedossa yhteisiä menoja. Vie ihmeessä teinit syömään vohveleita. Mä niin tykkäsin tuosta paikasta ja ennenkaikkea noista kuplavohveleista.

7. Ääk, melkein voin maistaa mitä tuo jäätelöannos maistuu ja tietty nakit ja pekonit! :D

Miehen kanssa tehdään harvakseltaan (viikonloppu)reissuja, yleensä niihin liittyy jokin tekeminen tai tapahtuma, jonne mennään myös. Muutama kerta vuoteen, sanoisin.

1. Hyvä ruoka, parempi mieli. Jätskipallo kruunasi vohveliannokseni,mumsmums. Kunnon pekoni-munakokkeliaamiainen on välillä niin hyvää, kun kotona ei sellaista tule juurikaan tehtyä. Parisuhdeaikaan kannattaa panostaa. Huomasin sen nyt taas itsekin.

8. Ihana miniloma!
    Minä en ole edes kuullut Happy Wafflesta. Annoksesti on niin herkullisen näköinen, että pitänee mennä käymään :)

1. No niin oli! Mä tykkäsin. Suosittelen tuota Happy Waffle Hkiä. Itse menen sinne varmasti uudestaan, kun seuraavan kerran menen Helsinkiin.

Kommenttilaatikkoni on avoin kaikille kommenteille. Kiitos, että lähetit rakentavan kommentin!

Vastaan Sinulle mahdollisimman pian!