Mukihullun muumikokoelma

29.7.2017


Arabian muumimukit ovat kuuluneet elämääni jo kahdeksan vuoden ajan. Silloin muumifanitukseni laajeni muumimukeihin, joita onkin tullut sen jälkeen kerättyä itselle tasaiseen tahtiin. Meillä muumimukit ovat ihan jokapäiväisessä käytössä eikä meillä kahvia varsinkaan arkena oikein juodakaan muista mukeista. Mukihulluuteni on kaikkien sukulaisteni tiedossa, joten suuren osan mukeistani olenkin saanut lahjaksi. Tällä hetkellä kokoelmassani on yli viisikymmentä erilaista muumimukia. Vaikka määrä saattaa kuullostaakin suurelta, ei minulta kuitenkaan löydy läheskään kaikkia olemassaolevia muumimukeja. Koska muumiimukeja on kuitenkin jo aika paljon, vaatii niiden säilyttäminen jonkin verran myös tilaa. Niinpä olenkin jakanut mukit niin, että keittiön vitriinikaapissa on nuo jokapäiväisessä käytössä olevat mukit ja ruokailuhuoneen seinävitriiniin ovat valikoituneet puolestaan kaikki sellaiset muumimukit, joita ei enää ole kaupassa myytävänä. Sesonkimukeja, juhlamukeja ja ihan normimukeja, joista on tullut markkinoille uusi versio. Niin vannoutunut keräilijä en kuitenkaan ole, että minulla olisi monta samaa mukia tai että niissä olisi kaikissa tarrat paikoillaan. Yksi kutakin mukia riittää minulle. Tarralla tai ilman.



Muumikokoelmastani löytyy myös muutamia muita muumiastioita, joita olen joko saanut lahjaksi tai sitten itse ostanut Sulo Vileenin lailla, kun olen halvalla saanut. Tarkoitukseni ei ole hankkia kaikkia olemassaolevia mukeja, mutta muutama vanhempi muki on kyllä haaveissa ja aina välillä niitä netistä tai kirppiksiltä katselen, mutta pahkura, kun meinaavat olla niin kalliita. Jotenkin olen nyt aistinut, että muumimukien keräily on ehkä hiukan vähentynyt tai niiden suosio on laskussa. Kuulun facebookissa erääseen muumiryhmään ja niin niissä kuin ihan kirppiksilläkin on ollut normaalia enemmän muumimukeja myynnissä. Monet ovat myyneet jopa kokonaisia kokoelmia pois. Itsellä keräilyharrastus on kai niin verissä, että en ole mistään hinnasta valmis luopumaan kokoelmastani. Päinvastoin tälläkin hetkellä ostoslistalla on aika monta muumimukia, joita en vielä ole hankkinut.


Yksi muumikokoelmani aarteista on posliininen vedenkeitin, jonka olen saanut äidiltäni. Yleensä kodinkoneet ovat sellaisia, joita ei välttämättä halua säilyttää keittiön tasoilla, mutta tämä vedenkeitin on ihan toista maata. Se on niin kaunis, että sitä olisi synti säilyttää kaapissa suljettujen ovien takana. Ainut huono puoli tässä keittimessä on se, että se on aika painava varsinkin sen ollessa ihan täynnä vettä. 

Mutta kuten arvata saattaa ja kuten moni on varmasti myös kuvistani huomannut, ei mukihulluus tähän lopu. Olen alkanut vuosien varrella keräilemään myös muita mukeja sekä Arabian vanhoja kahvikuppeja ♥ Suomi100vuotta teemallakin on monia ihania mukeja myynnissä ja olishan ne niin kivoja. Keräätkö sinä muumimukeja tai jotain muita mukeja? Onko keräilyvimma vallannut sinutkin? Mitä kaikkea keräät? Olisi kiva kuulla sinunkin keräilykohteistasi. 

Kivaa lauantain jatkoa teille kaikille! Minä sukellan nyt Pienen Merenneidon maailmaan yhdessä oman pikkuiseni kanssa ♥



18 kommenttia:

  1. Meillä on kaikki muumimukit...Japanilaiset vieraat olivat ihan haltioituneita ja oliva valmiita maksamaan ison summan mukeista �� Ja koska kaikki on esillä ja käytössä niin aika usein saan huomauksia mukien määrästä...siis yksittäis kappaleet täälläkin, kaikki ostettu omaan käyttöön.
    Mukavaa iltaa ��

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Satu ♥ Mä uskon, että japanilaiset vieraanne ovat varmasti olleet ihan sekaisin tuosta kokoelmastanne. Kuinka monta erilaista mukia tuossa täydellisessä kokoelmassa on? Ajattelin vaan, että kuinkahan paljon minulta niitä oikein puuttuukaan. Muksaa iltaa sinnekin ♥

      Poista
  2. Aivan ihana kokoelma, minä rakastan muumeja.

    Mulla on myös muumimukeja, jotka ovat jokapäiväisessä käytössä, eikä muumihulluuden loppua näy ;D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Taru ♥ Joo, tämä hulluus on kyllä aika kestävää laatua eikä tästä taida koskaan parantua, hih...

      Poista
  3. Ihana toinen muumimuki-ja kahvihöperö siellä ja vitsi kun oli kiva postaus. Luin jo aiemmin mobiililla ja tulin uudelleen vielä lukemaan. <3 Meidän Muumit on tyttärien, mutta käytellään surutta kaikkia. Jotenkin ennen säästin kaikki, tuoksukynttilät, tuoksusaippuat ym. ja lopulta niistä katosi tuoksut ja heitin roskiin. Silloin päätin, että kerran täällä eletään, että nautitaan näistä kaikista. Rikki on mennyt vain Muumipeikko Unelmoi lautanen.

    Koska mukit on tyttärien, meillä on miltei kaikki tuplina ja joitain herkkuja jopa kolmena, koska halusin omaksikin, mutta omia on vain muutama. Olisi aika siirtää tuplat autotalliin, jotta haha voisin hankkia lisää mukeja. Nyt ei oikeasti mahdu enää yhtäkään mukia kaappeihin ja minkäs tein, tilasin E-baystä pari Starbucks mukia, joten tuo siivoaminen on pian ajankohtainen. .:)

    Kivaa muumeilua ja ihanaa viikonloppua ja ai niin, niistä vanhoista en rohkene enää haaveilla, max 35e on ollut mukin hinnan raja. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Tiia ♥ Mulla oli hajonnut nyt hiljattain kai astianpesukoneessa muumimammamuki ja se vähän harmittaa, koska olin saanut juuri sen kyseisen mukin mieheltäni. Noh, onneksi sitä mukia saa vielä kaupoista eli sekin muki täytyy vielä ostaa. Rikkinäinenkin muki on tallessa tuolla ruokailuhuoneen vitriinissä, koska sillä on tunnearvoa enkä raaski heittää pois. Mä en myöskään ole valmis maksamaan kovinkaan paljon vanhoista mukeista. 40e taitaa olla korkein hinta, mitä olen maksanut yhdestä kesäsesonkimukista. Meillä myös tytöillä, varsinkin kahdella vanhimmalla, on muumimukeja. Esikoisella se ihana milleniummukikin, joka on niin kaunis ja uupuu minulta. Minulla on kyllä vielä tilaa uusille mukeille tai jos ei ole, niin järkestetään :))

      Poista
  4. Minulla ei ole kuin yksi muumimuki, pappa. Siinä vois lukea paappa, koska isäntä sai ekalta lapsenlapseltamme sen synttäriksi.Meillä isoisä on paappa.
    Miniälläni on useita, mä tykkään juoda niistä, ovat hyvän mallisia.
    En ole koskaan nähnyt vedenkeitintä=muumi, on se upea, älä ihmeessä laita kaappiin, näytillä sen pitää olla.
    Mä keräsin aikoinani kristallia, nyt niitäkin olen pannut kiertoon, liian paljon on tavaraa joka paikassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla oli aiemmin juuri Teema-astiastosta ja nämä muumimukithan on samanmallisia kuin teeman mukit, joita käytin jo silloin kahvikuppeina. Mukihulluus on siis vaivannut jo aikana ennen muumeja. Nyt on vielä tullut nuo Suomi100 juhlavuoden mukit, joista minulla vasta yksi. Nekin taitavat olla tuota samaa hyvää mallia. Minä aina välillä hävitän turhaa tavaraa pois ja taas mahtuu uutta, parempaa tilalle.

      Poista
  5. Minä keräilin yhdessä vaiheessa muumimukeja, mutta sitten loppui tila kaapeista ja vitriinistä ja keräily jäi siihen. Minulla on jonkin verran harvinaisuuksia, jotka jo kerran meinasin myydä ihan parilla eurolla kirpparilla, mutta sitten selvisi, että nehän ovat keräilyharvinaisuuksia.

    Meillä on myös jonkin verran muumikulhoja ja lautasia ja nämä ovat ihan arkikäytössä meillä. Mukeja on myös osa arkikäytössä, osa on vitriinissä esillä. Osa noista kulhoista ja mukeista on poikien lahjaksi saamia, he ovat saaneet erityisesti niitä kesämalleja, molemmilla kun on kesällä synttärit. Saa nähdä, ottavatko ne mukaansa, kun kotoa pois muuttavat sitten aikanaan.

    Muumimukien lisäksi olen keräillyt myös mariskooleja ja niitä löytyy meiltä sekä isompia että pienempiä monessa eri värissä. Myös niiden keräily loppui vitriinin täyttymiseen. Lisäksi meillä on jonkinmoinen määrä kastehelmi-tuikkukippoja.

    Mukavaa viikonlopun jatkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Heli ♥ Sinulla taitaa tosiaankin olla siellä hieno muumikokoelma. Laitat vain poikien mukaan sitten aikanaan heidän omat muuminsa. Luulen, että kyllä kelpaavat, kun astioita kuitenkin tarvitsee ja nuorisokin tykkää juoda mukeista.

      Mä keräsin myös joskus noita mariskooleja, mutta sitten tuli joku kyllästyminen niihin ja myin melkein kaikki pois. Jätin vain kaksi itselle. Kastehelmestä tykkään myös, mutta sitä minulla ei vielä ole kuin kaksi tuikkukippoa. Mies ei tykkää siitä, joten se on vähän jarruttanut niiden hankintaa.

      Poista
  6. Ihana kokoelma! Itse juuri myin omaa kokoelmaani konmarin myötä pois. Oman mielen superhero, musta Muumipappa, haisuli ja mörkö kuppeja taitaa löytyä nyt tuplat kaikkia. Esi-isä pitäisi hakea kaupasta. Huomasin pitäväni eniten noista tummista ✌️

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Laura ♥ Oi oi, sinulta olisikin saattanut löytyä ne minulta puuttuvat mukit, mutta nyt se on myöhäistä! Minulta puuttuu noista uusista mukeista juuri tuo kyseinen esi-isä muki. Se on kyllä tosi kiva ♥

      Poista
  7. Ihailin jo teillä käydessäni sinun Muumimukeja. Niin kauniisti olivat kaikki esillä siellä hyllyssä :) Itselläni on ehkä kymmenkunta Muumimukia mutta ei mitään muita Muumiaiheista enkä siis ole niiden keräilijä. Tuo Muumipannu on suloinen.
    Ihanaa sunnuntaita Krisse ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Marjo ♥ Muumipannu on kyllä ihana, vaikka se onkin painava. Jotenkin se oli vaan ihan pakko saada ja kun ei meillä edes silloin ollut vedenkeitinä, joten oli ihan järkeväkin ostos :))

      Poista
  8. Ihastuttava kokoelma ja noista raita mukeista haaveilen itsekin. Mulla myös muumimukeja ja keräillyt niitä harvakseltaan, uudet ostan nykyään aina mutta vanhempia vain jos eteen sattuu joku ihana jota ei vielä oo. Mun aarre on ruskea nipsumuki, joka siis jo käytettynä ostettu ja kallein mukini, mutta niin aarre etten edes raaski juoda siitä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Maiccu ♥ Oi, mun haave on tuo ruskea muumimuki. Se on 2000-luvun klassikoista ainut poistunut muki, mikä minulta puuttuu. Pidän sen väristäkin paljon enemmän kuin nyt myynnissä olevasta Nipsu mukin väristä. En minäkään raaskisi sitä käyttää, jos sen joskus saisin.

      Poista
  9. Minä en ole koskaan ostanut muumimukeja,mutta kaapissa niitä oli kuitenkin kymmenen ennenkuin myin ne (liian halvalla, höh) pois. En ole koskaan oikein tykännyt niistä. Kauhea minä kun myin lahjaksi saafut pois, mutta suotta niitä kaapissakaan säilyttelin kun en koskaan niitä käyttänyt. Se ruskea Nipsu mulla vielä seisoo jouten... Ehkä meidän pitäis hieroa siitä vaihtokaupat? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Muumimukien arvosta on käyty myös viime aikoina keskustelua, kun Arabia on ilmoittanut ostavansa uudestaan tuotantoon jo poistuneet mukit. En tiedä, mikä sitten totuus, mutta ruskeasta Nipsusta olen kiinnostunut. Mitähän vaihtaria multa sulle löytyisi?

      Poista

Kommenttilaatikkoni on avoin kaikille kommenteille. Kiitos, että lähetit rakentavan kommentin!

Vastaan Sinulle mahdollisimman pian!

CopyRight © | Theme Designed By Hello Manhattan