Valoa tunnelin päässä

14.8.2015

Niin se on taas perjantai ja työviikko ohi! Viikolla blogi on elänyt hiljaiseloa, koska voimavarani eivät ole riittäneet iltaisin töiden jälkeen kuin syömiseen, nukkumiseen ja Emmerdaaleen. Olen kyllä käynyt lukemassa ja vastaamassa teidän kommentteihinne. Kiitos niistä! Jokainen on tärkeä ♥

Ihanat kukat Ystävältä ♥

Pidemmän aikaa blogiani lukeneet muistavatkin, kuinka alkuvuodesta hakeuduin jäätävän väsymyksen ja alakuloisuuden vuoksi työterveyshuoltoon. Nyt kaikki tarvittavat tutkimukset on viimeinkin tehty ja saatu selvyys todellisesta terveydentilastani sekä selvitetty syyt minua vaivanneisiin oireisiin. Sairastan siis kilpirauhasen vajaatoimintaa. Kilpirauhasen vajaatoiminta (hypotyreoosi) syntyy, kun kilpirauhanen ei enää pysty tuottamaan riittävästi kilpirauhashormoneja. Kilpirauhashormoni (tyroksiini) ylläpitää kehon aineenvaihduntaa ja vaikuttaa kaikkiin kehon soluihin, joten mahdollisia oireita on paljon. Vaikeassa vajaatoiminnassa oireet ovat yleensä selkeitä, mutta koska ne tulevat usein hitaasti ja salakavalasti, niihin voi tottua eikä oireita osaa liittää sairauteen. Uskon, että minulle on käynyt juuri näin. Vasta-ainekoe (S-TPO) vahvistaa minun kohdallani juuri tämän. Oma arvoni on reilusti yli viitearvon ja kertoo sen, että minulla on kilpirauhasen autoimmuunitulehdus. Tässä tapauksessa kilpirauhanen vähitellen vuosien kuluessa surkastuu jolloin kehittyy kilpirauhasen vajaatoiminta. Kilpirauhasen vajaatoiminta (hypotyreoosi) on suhteellisen yleinen sairaus. Naisilla kilpirauhasen vajaatoiminta on 4-8 kertaa yleisempi kuin miehillä ja riski kasvaa iän myötä.


Hoitokeino tähän on thyroksiinilääkitys. Minun kohdallani se on aloitettu reilu kuukausi sitten, mutta oikea lääkeannostus on vielä vähän hakusessa. Pahimpien oireiden pitäisi kuitenkin alkaa jo pikku hiljaa lääkärin mukaan helpottaa. No, ei ainakaan väsymys ole poistunut! Kaikki labrakokeet oli viitearvojen puitteissa, joten kaiken pitäisi olla kunnossa eikä lääkäri osannut sitten sanoa, miksi minua aina vaan väsyttää. Niinpä otin sitten ohjat muutaman ystävän avustuksella omiin käsiini ja aloin tekemään johtopäätöksiä ihan itse. Oikeastaan aika helposti selvisikin, että minun melko alhainen Hb saattaakin olla väsymykseni syy. Raudanpuute ja anemia ovat nimittäin varsin yleisiä oireita kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsiville. Nyt on haettu apteekista rautatabletteja ja mä niiin toivon, että väsymys alkaisi jo pian helpottaa.

Raudan lähde omasta yrttilavasta

Jatkuva väsyminen ja sen mukanaan tuoma olotila on mennyt kohdallani jo siihen pisteeseen, että alan olla valmis tekemään oman hyvinvointini eteen mitä tahansa. (Miksi ihmisen pitää aina vetää viimeiseen asti vanhoilla menetelmillä ennekuin uskoo?) Kilpirauhasen vajaatoimintaan ei voi elintavoilla tai muulla itsehoidolla vaikuttaa, vaan hoitona on tuo tyroksiinihormoni, jota nautitaan tabletteina kerran päivässä. Tämän lisäksi monet suosittelevat tulehdusta hillitsevää ruokavaliota. Kofeiini, sokeri, hiiva, viljat sekä maitotuotteet ylläpitävät tulehdusta elimistössä.Vielä vuosi sitten en esimerkiksi olisi voinut kuvitellakaan, että luopuisin kahvista. Nyt olen siihen täysin valmis. Kahvimuki on siis vaihtumassa teekuppiin ja muutenkin tulen kiinnittämään huomiota jatkossa enemmän siihen, minkä verran käytän esimerkiksi viljoja ja sokeria ruokavaliossani. Miksikään totaalikieltäytyjäksi en ole ryhtymässä, mutta jos pystyisi edes olemaan kohtuukäyttäjä, niin sekin olisi jo iso muutos ja varmasti hyvä asia. Onko tälläisestä sitten mitään hyötyä? Se jää nähtäväksi.

35 kommenttia:

  1. Oon miettiny ihan samoja asioita tuon viljan ja sokerin suhteen. Kahvia vaan en voi vaihtaa teehen kun inhoon teetä :D Halusin niin oppia juomaan sitä mutta jotenkin se vaan maistuu laimeelta kahvilta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sokerin jättäminen on varmasti minulle helpompaa kuin viljojen, vaikka rakastankin kaikkia herkkuja. Olen itse yllättynyt, kuinka helposti olen voinut luopua kahvista...parissa päivässä. Toivottavasti ei tule takapakkia.

      Poista
  2. Onneksi sait diagnoosin ja kohta olet taas pirteä kuin peipponen <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä on helpottavaa tietää, mikä on vialla. Mä tuossa mietin, että minkähänlainen se oikeasti pirteä olotila oikein onkaan? En enää muista! Mielenkiinnolla jään odottamaan.

      Poista
    2. Aika nopeasti palautuu, tulet kyllä huomaamaan ;)

      Poista
    3. Mä niin odotan sitä.

      Poista
  3. Tsemppiä <3 Suunta on nyt vain ylöspäin! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuplakiitos Sinulle, Marika ♥

      Poista
  4. Tuo on kyllä niin salakavala sairaus ja tiedän, että monelle tuota kärsineelle on syötetty ihan turhaan mielialalääkkeitäkin, kunnes on huomattu todellinen syy alakuloon ja väsymykseen.
    Onneksi on selvää sulla nyt tuo juttu ja kun sopiva annostus lääkkeistä osuu kohdalleen kaikki muuttuu paremmaksi!:)
    Älä vain ota stressiä blogin kirjottamisesta, jaksamme kyllä ootella ja ymmärrämme, toivotaan, että rautatabletit myös auttavat!

    Ihanaa viikonloppua sulle, nauti<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Sari ihanasta kommentistasi ♥ ja ihanaa viikonloppua Sinullekin!

      Poista
  5. Uskon, että on - siis ruokavaliosta hyötyä. Ilman noita pärjää oikein hyvin. Minulle myös aina ollut kompastuskivi tuo kahvi ja nyt olen sitä kyllä tietoisesti vähentänyt tosi paljon - tee maistuu kokoajan paremmalta -:) ihan kahviton en kuitenkaan ole, vielä - maidoton kyllä - (vain kahviin ;) ja jos jää kahvi pois - niin jää maitokin kokonaan. VIljat ja sokeri on ihan turhaa. Marjoja ja vihanneksia , siemeniä tilalle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kahvin ja sokerin poisjättämisestä aloitan. Maito on seuraavana ja viljat viimeisenä, vaikkakin yritän heti alkuun vähentää leivän syömistä. Oletko sinä siis ihan viljaton, ettet syö esim. pastaa tai mitään, missä on vehnää tms.?

      Poista
  6. Mun miehellä on kilpirauhasen vajaatoiminta ja lääkkeitä joutuu syömään koko ajan. Meni puolivuotta ennen kun oikea lääkeannos ja rytmi alkoi toimimaan. Toivottavasti kohta olosi jo helpottaa.
    Mukavaa viikonloppua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Outi ♥ Lääkityshän on ikuinen, jos sen joskus joutuu aloittamaan...kaikilla, mutta itse ainakin olen valmis syömään, jos sillä olo korjaantuu.

      Poista
  7. Toivotaan että pian alkaa toimimaan nuo lääkkeet ja saatte ne kohdilleen. Väsymys ei todellakaan ole mukavaa ja vie ilon ja terän kaikesta ja kaikki menee selviytymiseksi. Hyvää tietenkin että syy selvisi, mutta lohdutonta, että väsymys vaan kestää. Kovasti voimia sinne ja toivotaan että pian helpottaa! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Tiia ♥ Tuo oli hyvin sanottu, että "...kaikki menee selviytymiseksi". Sitä se juuri on eikä se ole ollenkaan mukavaa. Nyt olen kuitenkin toiveikas. Yritän pitää mielen virkeänä ja ajatella positiivisesti kaikesta huolimatta.

      Poista
  8. Minulla jo vuosia ollut lääkitys vajaatoimintaan. Salakavalasti se alkoi....hirveä väsymys koko ajan ja paino nousi ja nousi. Lopulta työkaveri sanoi, että nyt kyllä tilaat ajan ja menet lääkäriin ja niinhän se oli, että arvot olivat päin mäntyä.
    Tuo lääkitys elää koko ajan...milloin lisätään ja milloin vähennetään. Nyt oli mennyt pidemmän aikaa hyvin, mutta nyt taas jouduttiin lääkitystä nostamaan. Siihen menee aina muutama kuukausi ennen, kuin alkavat kokeissa tulokset näkyä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä, että olet saanut oman lääkityksesi nyt kohdalleen. Mukavaa viikonloppua :))

      Poista
  9. Voi eiii! Ehkäpä se annostus pian saadaan kohdilleen. Muistathan syödä tarpeeksi b-vitamiinia?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi Taru ja tervetuloa blogini lukijaksi! Toivottavasti viihdyt blogini parissa. B-vitamiinia...ja-ah, empä tiedä synkö? :(

      Poista
  10. Voimia ja tsemppia Krisse! Toivottavasti pian saatte lääkityksen kohdilleen! Woimahaleja!

    VastaaPoista
  11. Toivottavasti pian olo kohentuu ja väsymys väistyy <3 Mennään kohti ihanaa syksyn aikaa ja kirpsakka ilma saa mielen virkeeksi :) Toivottelen sulle oikein ihanaa viikonlopun jatkoa, lepäile ja tee mikä tuntuu hyvälle, aina ei tarvi suoriutua jos olo ei anna myöden eikä siltikään huonoa omaatuntoa kannata potea!! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Katja ♥ Mä kyllä tykkään syksystä. Vaikka pimeys lisääntyy, syksyssä on jotain tosi ihanaa. Lyhdyt ja kynttilät syttyy ja tuli olohuoneen uuniin. Se on jotenkin tosi rauhoittavaa ja romanttistakin ♥ Tämä viikonloppu on mennyt kyllä ihan levätessä. Se on sitten eri juttu osaanko olla potematta siitä huonoa omaatuntoa.

      Poista
  12. Tsemppiä Krisse! ♥ Ja ihmeessä lue ne kirjat, tai ees se ohuempi versio niistä, niissä on paljon sitä kilppariasiaa!! Siinä paksummassa on tosi hyviä ne ihmisten kokemukset!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja tuolla aiemmin mainittu B-vitamiini on tosiaan myös tärkeä juttu, sen puutos aiheuttaa monenlaista vaivaa. Mutta sekasyöjän pitäisi sitä kyllä saada tarpeeksi käsittääkseni ihan tavallisesta ruoasta (liha, maito yms).

      Poista
    2. Kiitos Heli ♥ Ehdottomasti aion lukea tuon kirjan. Illalla jo luin Kaisan tarinan siitä paksummasta. Kiinnostaa kyllä tosi paljon, kun käsittelee niin paljon samoja juttuja kuin itsellä ollut/on. Kiitos kirjojen lainasta! Täytyy varmaan vielä kaivaa noi vitamiinipurkitkin esiin.

      Poista
  13. Onneksi syy löytyi eikä ole mistään vakavammasta kyse. Vielä kun saadaan lääkitys kohdalleen.
    Muista popsia myös dvitamiinia ja laadukas omegavalmistekkin kannattaa ottaa käyttöön.
    Tsemppiä! <3 <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Niina vitamiiivinkeitä ja tsempeistä ♥ Täytyy ottaa käyttöön nekin, jotain nimittäin löytyy kotikaapistakin.

      Poista
  14. Itse syön aika alkaalista ruokaa ja se sopii mulle. Tutustu tuohon kirjaan, mitä suosittelin blogissani.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirja vaikutti oikein mielenkiintoiselta ja hyvältä. Täytyy etsiä kirja ja tutustua siihen. Varsikin reseptit kiinnostavat, että pystyisi valmistamaan mahdollisimman monipuolista ruokaa eikä aina nitä samoja.

      Poista
  15. Ruokavaliolla on todella suuri merkitys kilpirauhasen vajaatoiminnan hoidossa, vaikka toki tarvittavaa hormonilääkitystäkin tarvitaan eikä ilman sitä pärjää. Suosittelen lukemaan Kaisa Jaakkolan Hormonidieetti (ei ole mikään laihdutusopas!) kirjan. :-) Joku tuossa mainitsikin B-vitamiinin, luulen, että B12 -vitamiini olisi erinomainen lisä sinulle. Voimia ja positiivisia ajatuksia! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Elina kommentistasi ja tsempeistä! Sai eräältä ystävältäni tuon kirjan lainaan ja olen aloittanut jo sen lukemisen.Kofeiinin ja sokerin ole jo jättänyt pois kokonaan ja viljoista vaaleat jauhot on jäämässä pikku hiljaa pois. Jogurtit, rahkat ja jäätelö ovat vaihtuneet soijavalmisteisiin. Pienin askelin eteenpäin kohti parempaa...

      Poista
    2. Ei soijaa kilppariongelman kanssa! Mieluummin vaikka tavallista maitoa. Suosittelen kaura-pohjaisia maitotuotteita, ne on helliä vatsallekin rautakuurin aikana ;) Mutta älä samaan aikaan ota sellaisia mihin on lisätty kalsiumia.

      Poista
    3. Okey, kiitos Marika tiedosta! Paljon pitää selvittää ja tutkia näitä ruokajuttuja, että pääsee siihen itselle parhaaseen lopputulokseen.

      Poista

CopyRight © | Theme Designed By Hello Manhattan